Samen met de bewoners van het Hof van Adwaita, de Gemeente Deventer, Wonen Boven Winkels en Street Art Street is er een nieuwe mural in de Deventer binnenstad gerealiseerd. Het doel van de mural is de entree van het hof van Adwaita aantrekkelijker te maken voor bewoners en bezoekers en om de Assenstraat beter met het hof te verbinden. De mural is onderdeel van een groot bewonersinitiatief om om het Hof van Adwaita te vergroenen, verduurzamen en verbinden.
Het Verhaal achter de schildering
De kunstenaar GOMAD heeft in het ontwerp voor de mural vast gehouden aan zijn unieke stijl, waarbij ogen, planten, dieren en organische kleurvormen een belangrijke rol spelen. De lotusbloem en de lotusvogel staan centraal. De vogel maakt met zijn lange staart en nek de verbinding tussen de hoge buitenwand en de lage onderdoorgang, waardoor je als het ware het hof binnen getrokken wordt. De bladeren en bloemen vullen een groot deel van de buitenmuur aan de hof zijde en creëren het groene element op de wand. Het overige kleurgebruik is ingetogen en warm. De bakstenen muur blijft zijn ten dele onbeschilderd, waardoor de muurschildering mooi opgaat in het geheel van het gebouw.
GOMAD liet zich voor dit kunstwerk inspireren door een tekst over de Hindu-God Brahmâ: In de tekst wordt verteld hoe Brahmâ aan zijn hoofden kwam. Brahmâ schiep uit zichzelf een vrouw en werd verliefd op haar. Zij probeerde aan zijn verliefde blikken te ontsnappen, maar telkens opnieuw kreeg Brahmâ er een hoofd bij om haar te kunnen blijven zien. De indringende ogen in de muurschildering representeren de bovenstaande tekst en lokken de toeschouwer vanaf de straat richting de onderdoorgang om daar te gaan kijken. Het portret van schrijver/dichter en naamgever van het hof J. Dèr Mouw (Adwaita) lijkt vanaf hoogte tevreden op het hof uit te kijken. Of probeert hij juist de blikken van de vrouw te ontwijken? Dit als knipoog naar de Hindu-God met de vele hoofden. Een muurschildering als echte blikvanger.
Hof van Adwaita
Het Hof van Adwaita ligt in de Deventer binnenstad tussen de Assenstraat, Vleeshouwerstraat en de Kleine Overstraat. De entree van het hof ligt aan de Assenstraat, ter hoogte van waar vroeger doe-het-zelf-zaak en kastenmaker Jan Rauw gevestigd zat. In het Hof zijn door Wonen Boven Winkels Deventer diverse appartementen en atelierruimtes gerealiseerd.
Dit hofje uit 19e eeuw heeft een interessante geschiedenis. In 1873 werd op deze plaats een openbare Hogere Burgerschool voor meisjes opgericht in het pand dat eerder bekend stond als School B. De zoon van de directrice, J.A. Der Mouw, was dichter en tevens naamgever van het hof. Hij schreef namelijk onder het pseudoniem Adwaita, wat ‘tweeheidsloos’ (verschillend en toch één) betekent.
In de Tweede Wereldoorlog werd het pand aan de Assenstraat door de Duitsers gevorderd. Tijdens de bouw van de appartementen zijn veel historische elementen, van zowel de binnenkant als van het hofje zelf, bewaard gebleven, waaronder een gedeelte van de cellen uit de Tweede Wereldoorlog. In de kelders van het huidige Hof van Adwaita zijn nog de inscripties van de gevangenen te lezen.
Op een van de buitenmuren is een dichtregel van de dichter Adwaita als muurschildering aangebracht: ‘k ben Brahman. Maar we zitten zonder meid.’ Deze zin is volgens kenners de samenvatting van de problemen waar Der Mouw in zijn leven mee worstelde: hij hield zich aan de ene kant bezig met Indische filosofie, maar aan de andere kant worstelde hij met alledaagse problemen.
Bron Geschiednis: www.wbwd.nl
MUURSCHILDERING IS TER HOOGTE VAN:
Samenwerkingspartners:
- Bewoners Hof van Adwaita
- WIJ Deventer
- Wonen Boven Winkels
- Mano Scherpbier
- Egbert.EGD
Volg ook de #MuralAdwaita op instagram
Comments